Laura Hölzenspies - Piano

bevlogen kamermuziekspeler

Laura -pic

Met twee hoofdvakinstrumenten rondde ik in 2001 mijn opleiding af aan het Utrechts Conservatorium. Piano studeerde ik bij Alwin Bär en Kyoko Hashimoto en klavecimbel bij Siebe Henstra. In de Tweede Fase van mijn opleiding specialiseerde ik mij als uitvoerend musicus in liedbegeleiding en kamermuziek en ik had daarbij een speciale voorliefde voor hedendaagse muziek. Masterclasses volgde ik o.a. bij Mitzi Meyerson, Thom Bollen, Boris Berman, Willem Brons, Elias Arizcuren en Herman Braune.

Een bevlogen kamermuziekspeler ben ik altijd gebleven. Ik werk veel samen met vooral zangers en blazers, zowel in duo- als in ensembleverband. Op het programma staan werken van de vroege barok tot net geschreven muziek. De afwisseling van sfeer en emotie, alsmede de beleving van de muziek samen met het publiek is voor mij een enorme inspiratiebron. Zo geeft het optreden, onder meer met mijn vaste ensembles ART Ensemble en Baroque Bicolore, mij artistieke vervulling. Daarnaast val ik geregeld in als repetitor bij koren. Mijn uitvoerende muziekpraktijk combineer ik met een beleidsfunctie aan de Wageningen Universiteit.
www.toucher-muziek.nl
 

PlacehoLaura glijbaan

"Het toucher van de pianist bepaalt in grote mate de klank en de expressie van de muziek. Mijn streven is om middels de klank de toehoorder te raken en de zeggingskracht van de muziek over te brengen. Musicus en toehoorder hebben beiden een actieve rol in het eindresultaat; zij kunnen elkaar in beweging / beroering brengen door het beleven van klank en emotie.
In de samenwerking met mijn collega-musici komt het toucher ook tot uitdrukking. Niet alleen in klankschoonheid, maar ook in timing, adem en trilling. Mijn sensitiviteit voor trilling en mijn passie voor samenspel maken mij een bevlogen kamermuziekspeler. Bij Air-Rhythm-Touch speelt ook het percussieve element van de piano een grote rol. Ritmische patronen kunnen opzwepend, energiek of hypnotiserend werken en kenmerken het gekozen repertoire. Ooit gedacht dat een piano kon klinken als wind in het bos of als een bedrijvige bouwplaats in de stad? De percussieve elementen vanuit de kast van de vleugel voegen een fascinerende klankwereld toe."